Monday, September 8, 2008

IMBASAN PRK 07/08 ( BUKTI KETIDAKTELUSAN )

1) Empat orang calon Fakulti Sains dan Teknologi telah kehilangan borang pencalonan sedangkan calon-calon telah meninggalkannya di pejabat dekan untuk ditandatangani
2) Calon-calon mengalami kesukaran sewaktu mendapatkan tandatangan dekan memandangkan dekan tidak memberi kerjasama yang sewajarnya.
3) Ketika hari penamaan calon, dekan tidak berada di pejabat dan menyebabkan kesukaran untuk mendapatkan semula borang yang telah diserahkan. Surat bantahan dibuat berikutan kehilangan 4 borang calon .
4) Ibu bapa calon menerima panggilan ugutan pada malam selepas pembelian borang pencalonan
5) Berlaku kesilapan dimana sebelum tempoh mengundi dijalankan sudah ada pelajar yang mengundi dan undi tersebut dipadamkan oleh TNC -mungkin penyelewengan berlaku.
6) Apabila sistem dibuka, telah masuk 3 undi dalam kotak pengundi menggambarkan sistem tidak berfungsi dengan baik
7) Semasa membuat bantahan, pihak SPR telah menolak bantahan yang dikemukan oleh calon dengan alasan borang tidak diproses. Di samping itu juga, wang yang dibayar tidak dikembalikan semula sedangkan calon tidak dibenarkan masuk bertanding disebabkan borang hilang.
8) Calon yang menamakan diri mereka aspirasi mendapat laluan mudah kerana mendapat bantuan daripada HEP dan juga SMU( Sahabat Mahasiswa Universiti)

No comments: